• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחלת קרוהן

מעכבי TNF הם היעילים ביותר למניעת הישנות מחלת קרוהן לאחר כריתה כירורגית

מטה-אנליזה העלתה, כי ישנן מספר התערבויות המפחיתות את הסיכון להישנות המחלה, אך מונותרפיה עם מעכב TNF היא היעילה מכולן

03.03.2015, 09:48
תמונת חתך של המעי הדק (צילום: אילוסטרציה)

קיימות מספר תרופות שעשויות להפחית את הסיכון להישנות (relapse) של מחלת קרוהן (Crohn’s disease) לאחר ניתוח, אך לא ידוע אם תרופה מסוימת עדיפה על האחרות. במחקר זה השוו החוקרים את היעילות של מספר תרופות למניעת הישנות של מחלת קרוהן לאחר ניתוח, על-ידי מטה-אנליזה של מחקרים מבוקרים עם הקצאה אקראית.

נמצאו 21 מחקרים מתאימים אשר השוו בין שבע אסטרטגיות טיפוליות והקיפו 2,006 מטופלים

בוצעה סקירת ספרות שיטתית אחר מאמרים שפורסמו עד מארס 2014. החוקרים איתרו מחקרים מבוקרים עם הקצאה אקראית, שהשוו את היעילות של מסאלאמין (Mesalamine), תרופות אנטיביוטיות, בודזונייד (Budesonide), מווסתי תגובה חיסונית (immunomodulators), מעכבי TNFי (anti-TNF) - אשר הטיפול בהן התחיל תוך שלושה חודשים מהניתוח, לעומת אינבו (placebo) או העדר התערבות, במטרה למנוע הישנות קלינית או אנדוסקופית של קרוהן בקרב מבוגרים לאחר כריתה כירורגית. מטה-אנליזה בוצעה כדי לשלב ראיות ישירות ועקיפות ולהעריך את ההשפעות היחסיות של סוגי הטיפול.

נמצאו 21 מחקרים מתאימים אשר השוו בין שבע אסטרטגיות טיפוליות והקיפו 2,006 מטופלים. המטה-אנליזה העלתה, כי הטיפולים שהפחיתו את הסיכון להישנות קלינית של קרוהן, בהשוואה לאינבו, הם מסאלאמין (סיכון יחסי [relative risk]י: 0.60), תרופות אנטיביוטיות (0.26), מווסתי תגובה חיסונית (0.36), טיפול משולב באנטיביוטיקה ומווסת תגובה חיסונית (0.11) ומעכבי TNF (0.04), אך לא בודזונייד (0.93).

כמו כן, הטיפולים שהפחיתו את הסיכון להישנות אנדוסקופית של קרוהן, בהשוואה לאינבו, הם תרופות אנטיביוטיות (0.41), מווסתי תגובה חיסונית (0.33), טיפול משולב באנטיביוטיקה ומווסת תגובה חיסונית (0.16), אך לא מסאלאמין (0.67) או בודזונייד (0.86).

מונותרפיה עם מעכב TNF היתה ההתערבות התרופתית היעילה ביותר למניעת הישנות בתר-ניתוחית, בהשוואה לכל אסטרטגיות הטיפול האחרות.

לסיכום, מטה-אנליזה שהשוותה את ההשפעות הישירות והעקיפות של מספר אסטרטגיות טיפוליות העלתה, כי מונותרפיה עם מעכב TNF היא הטיפול המניעתי היעיל ביותר לאחר כריתה כירורגית עבור מטופלים עם מחלת קרוהן.

מקור:
Siddharth Singh, Sushil Kumar Garg, Darrell S. Pardi, Zhen Wang, Mohammad Hassan Murad, Edward V. Loftus Jr. Comparative Efficacy of Pharmacologic Interventions in Preventing Relapse of Crohn’s Disease After Surgery: A Systematic Review and Network Meta-analysis. Available from: Gastroenterology, January 2015 Volume 148, Issue 1, Pages 64–76.e2

נושאים קשורים:  מחלת קרוהן,  Crohn’s,  מסאלאמין,  Mesalamine,  בודזונייד,  Budesonide,  immunomodulators,  מעכבי TNF,  TNF inhibitors,  מחקרים
תגובות