פרקינסון

לבודופה-קרבידופה בצורת ג'ל למעי בחולי פרקינסון מתקדם: תוצאות סופיות מ-12 חודשים פתוחי תוויות

טיפול בלבודופה-קרבידופה בצורת ג'ל למעי בחולי פרקינסון מתקדם יעיל ונסבל היטב, על אף תופעות לוואי הקשורות במכשור

10.03.2015, 09:50
טיפול פליאטיבי (צילום: אילוסטרציה)

סיבוכים מוטוריים של מחלת פרקינסון (PD) קשורים בטיפול ארוך-טווח פומי בלבודופה וקשורים לפולסטיליות של הגירוי הדופמינרגי. טיפול באל-דופה-קרבידופה בג'ל למעי (LCIG) המוכנס על ידי צינורית גסטרו-ג'גונלית (PEG-J) מוריד את התנודתיות ברמת האל-דופה ובכך יכול להוריד את שכיחות הסיבוכים המוטוריים.

במחקר זה הוצגו התוצאות הסופיות של מחקר בינלאומי פרוספקטיבי בן 54 שבועות פתוח-תוויות. חולי PD עם תנודתיות קשה בתלונות המוטוריות (מעל 3 שעות ביום של "חולה כבוי"), על אף טיפול אופטימלי, קיבלו טיפול יחידני ב- LCIG.

באוכלוסיית חולי פרקינסון מתקדם, טיפול ב-LCIG כרוך בתופעות לוואי שקשורות בעיקר בהכנסת המכשיר המספק את התרופה

תרופות נוספות הורשו לאחר 28 יום מהתחלת הטיפול ב-LCIG. בטיחות היתה נקודת הסיום העיקרית שנמדדה, והוערכה על ידי שיעור תופעות הלוואי, סיבוכי מכשור וכמות החולים שסיימו את המחקר. נקודות סיום משניות היו כמות הזמן של "חולה כבוי" שדווח, כמות הזמן של חולה פעיל עם דיסקינזיה, UPDRS , ואיכות חיים קשורה בטיפול (HRQoL).

מתוך 354 מטופלים, 324 (91.5%) קיבלו LCIG ו-272 (76.8%) סיימו את המחקר. רוב תופעות הלוואי היו קלות/בינוניות וחולפות. סיבוכים של הכנסת המכשיר (34.9%) היו הנפוצים ביותר. 27 מטופלים (7.6%) הפסיקו השתתפותם בשל תופעות הלוואי. תופעות לוואי חמורות התרחשו ב-105 (32.4%), כאשר הנפוצות ביותר היו קשורות להכנסת המכשיר (6.5%). זמן יומי ממוצע של "חולה כבוי" ירד ב-4.4 שעות (65.6%), p<0.001. זמן פעילות ללא דיסקינזיה מטרידה עלה ב-4.8 שעות (62.9%), p<0.001. זמן פעילות עם דיסקינזיה ירד ב-0.4 שעות (22.5%), p=0.023. שיפור נצפה משבוע 4 ועד תום המחקר. UPDRS ו-HRQoL השתפרו גם הם במהלך המחקר.

החוקרים סיכמו, כי באוכלוסיית חולי פרקינסון מתקדם, טיפול ב-LCIG כרוך בתופעות לוואי שקשורות בעיקר בהכנסת המכשיר המספק את התרופה. עם זאת, הטיפול ב-LCIG נסבל היטב סך הכל והדגים שיפור קליני משמעותי בתפקוד המוטורי, פעילות יומיומית ואיכות החיים על פני 54 שבועות המחקר.

תגיות:פרקינסון, אל דופה קרבידופה, PEG

מקור:
Levodopa-carbidopa intestinal gel in advanced Parkinson's disease: Final 12-month, open-label results. Fernandez HH1, Standaert DG, Hauser RA, Lang AE, Fung VS, Klostermann F, Lew MF, Odin P, Steiger M,Yakupov EZ, Chouinard S, Suchowersky O, Dubow J, Hall CM, Chatamra K, Robieson WZ, Benesh JA,Espay AJ. 
Mov Disord. 2014 Dec 24. doi: 10.1002/mds.26123. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  פרקינסון,  לבודופה,  קרבידופה,  PEG,  תריסריון,  מערכת העיכול,  טיפול,  מחקרים