• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
אדיפונקטין

קורלציות של אדיפונקטין בילדים נשאי HCV: חשיבות מדד מסת גוף (BMI)

מחקר בדק קורלציות בין רמות הציטקין אדיפונקטין לבין מדדים שונים בילדים עם דלקת נגיפית C; נמצא, כי מדד מסת גוף (BMI) הוא ביחס הפוך לאדיפונקטין

26.02.2015, 00:05
הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)
הפטיטיס (צילום: אילוסטרציה)

אדיפונקטין הוא ציטוקין רגולטורי בעל תפקיד חשוב בתהליכים דלקתיים ותגובה חיסונית, לכן, סביר שהוא שותף בתהליך הדלקתי בדלקת נגיפית מסוג Cע(HCV).

חוקרים מרחבי ארה"ב ביקשו לאפיין את רמות האדיפונקטין ולבדוק את קשריו בקבוצת ילדים המאובחנים כנשאים.

החוקרים ביצעו מחקר רוחבי בילדים (בגילאי 17-5, n=86) שהשתתפו בניסוי המחקרי על דלקת נגיפית מסוג C בילדים (Pediatric Study of Hepatitis C – PEDS-C).

החוקרים בדקו את הקשר בין רמות האדיפונקטין לבין האנתרופומטריה של הנבדקים, מאפייניהם הדמוגרפיים, מדדים ויראליים ומדדי הרקמה (מדדים היסטולוגיים). החוקרים עשו שימוש במודל רגרסיה מרובת משתנים על מנת לזהות קשר לריכוזי האדיפונקטין, שאינו מושפע מגורמים אחרים.

מדד מסת הגוף (BMI) היה בעל הקשר ההפוך החזק ביותר, שנמצא במודל חד משתני, עם לוגריתם (Log) רמות האדיפונקטין (r=-0.5, P<0.0001). גם לאחר בקרה של הגיל ואופן ההדבקה בנגיף במודל רב-משתני, מדד מסת הגוף נותר בקשר עם לוג רמות האדיפונקטין (r=-0.38, P=0.0003).

הצטברות שומנית ופיברוזה היו קשורים בקשר הפוך ללוג של רמות האדיפונקטין במודל חד-משתני, אך לא נמצאו כמובהקים סטטיסטית בשימוש במודל רב משתני. (P≥0.1827).

החוקרים מסכמים, כי מדד מסת גוף (BMI) גבוה בקרב ילדים עם דלקת נגיפית מסוג C קשור ברמות נמוכות של אדיפונקטין. רופאות ורופאים צריכים להיות מודעים לסיכונים האפשריים הנובעים בשל רמות נמוכות של אדיפונקטין, כאשר הם מטפלים בילדים בעלי עודף משקל הנגועים בדלקת נגיפית מסוג C. קיים צורך במחקרים נוספים על מנת לקבוע את ההשפעה של רמות נמוכות של אדיפונקטין על וירוס הכבד מסוג C בילדים.

מקור:
Delgado-Borrego, A., Gonzalez-Peralta, R. P., Raza, R., Negre, B., Goodman, Z. D., Jonas, M. M., et al. (2015). Correlates of adiponectin in hepatitis C-infected children: The importance of body mass index. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 60(2), 165-170.

נושאים קשורים:  אדיפונקטין,  HCV,  דלקת כבד נגיפית C,  מחקרים,  BMI מדד מסת הגוף
תגובות