• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

שינוי מדיניות? צוות אמריקאי ממליץ לא להתייחס לכולסטרול במזון כסיכון

ההמלצות החדשות, שזכו לסיקור נרחב בתקשורת האמריקאית, מיישרות קו עם המחקר המדעי שמצביע על כך שבאנשים בריאים, תזונה אינה קשורה לרמות הכולסטרול ה"רע"

ביצים (אילוסטרציה)
ביצים (אילוסטרציה)

נייר עמדה שניסחה ועדת יועצים לנושאי תזונה מטעם ממשל ארה"ב, מציע שלא להתייחס עוד לכולסטרול כרכיב מזון הנכלל בקטגוריית פריטי המזון ורכיבי המזון שיש להפחית בצריכתם בשל סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. הדיווח על נייר העמדה, שמוגדר כרגע כטיוטא, הופיע השבוע ב"ואשינגטון פוסט".

משרד הבריאות של ממשל ארה"ב הודיע אמש בעקבות פרסום הידיעה, כי הדו"ח עובר עתה שלבי ניסוח סופיים, ורק אז יוגש לעיון הגורמים המוסמכים בממשל – משרד הבריאות והשירותים ההומניים (HHS) ומשרד החקלאות (USDA). גופים אלה צריכים לדון אם וכיצד לאמץ את ההמלצות. הדו"ח הסופי יתפרסם רק בעוד כמה שבועות.

עם זאת, צוות היועצים הדגיש, כי יש להמשיך ולהגביל את צריכת המזון המכיל כולסטרול בקרב חולי סוכרת סוג 2

לפני חמש שנים פירסמה ועדת יועצים דומה נייר עמדה, ובו המלצות להגביל את הצריכה היומית של כולסטרול לפחות מ-300 מ"ג. מדובר במזון כמו ביצים, חמאה, גבינה צהובה וקדלי חזיר (בייקון).

עתה מציע פאנל היועצים לשנת 2015 לשנות את הגישה המחמירה ולא להתייחס לכולסטרול כרכיב תזונתי מדאיג מבחינה בריאותית עבור אנשים בריאים ללא מחלות-רקע. ברקע ההמלצה עומדים מחקרים שהמראים כי כולסטרול כשלעצמו אינו משפיע במידה משמעותית על סיכון למחלות לב.

עם זאת, צוות היועצים הדגיש, כי יש להמשיך ולהגביל את צריכת המזון המכיל כולסטרול בקרב חולי סוכרת סוג 2, למשל. עוד דווח, כי יש לשים לב לכך שוועדת היועצים איננה קובעת במסמך ההנחיות כי ערכים גבוהים של כולסטרול בדם אינם מסוכנים.

ד"ר דיוויד כץ, מנהל מרכז המחקר באוניברסיטת "ייל", אמר לאתר האינטרנט של השבועון "טיים", כי "אין לנו ראיות מדעיות לפיהן מי שאוכל יותר ביצים יחלה פחות במחלת לב אבל יש לנו ראיות כי מי שאוכל דגנים מלאים סובל פחות ממחלת לב".

במקביל לפרסום טיוטת הדו"ח דיווח כתב העת BMJ על מחקר, שהעלה כי האיסור לצרוך חמאה ומאכלים עתירי שומן אחרים אינו מוצדק מאחר שאינם מסוכנים כל כך כפי שמקובל היה לחשוב.

על פי ההמלצות הישנות שחיברו מומחי תזונה אמריקאים ובריטים, יש להפחית את צריכת השומן הכולל ל-30% מצריכת האנרגיה היומית הכוללת ואת השומן הרווי ל-10%. ההמלצות התבססו על שישה מחקרים, שכללו 2,476 גברים ופורסמו לפני שנת 1983. בעקבות המלצות אלו, חברות המזון החלו לייצר מוצרים דלי שומן, אף שאין הוכחה מדעית מוצקה שמוצרי מזון עתירי שומן הם שהגבירו באופן ישיר את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

כיום הגישה הרפואית שונה: מרבית הכולסטרול ה"רע" שבגוף – כך על-פי מחקרים עדכניים יותר - נוצר בכבד ואיננו מגיע מפריטי המזון הנצרכים. הנטייה לערכים גבוהים של כולסטרול היא תורשתית, ואינה קשורה לכמות השומנים הנצרכת במזון.

מומחי התזונה מצביעים על כך שהכולסטרול מהווה מרכיב חיוני בכל תא בגוף, והוא נחשב לאחד מאבני הבניין ליצירת הורמונים סטרואידים שאחראים לתפקוד התקין של כלל מערכות הגוף. הוא חשוב ליצירת מעטפת תאי העצב, אחראי על יצירת חומצות מרה וספיגת השומן וגם למערכת העיכול.

להורדת טיוטת נייר העמדה האמריקאי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  כולסטרול,  ביצים,  בייקון,  תזונה,  כבד
תגובות