• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
השתלת כבד

מתן חוסמי בטא לא סלקטיביים לחולים עם מיימת המועמדים להשתלת כבד

מחקר עדכני מצא כי מתן חוסמי בטא לא סלקטיביים לחולים עם מחלת כבד סופנית ומיימת, הממתינים להשתלה, מועיל ומפחית תמותה, בניגוד לתוצאות שהציגו מחקרים אחרים

04.01.2015, 13:45

מספר מחקרי מטה-אנליזה אישרו את התועלת שישנה ממתן חוסמי בטא לא סלקטיביים לחולים עם מחלת כבד כרונית לא מפוצה, גם לפני וגם אחרי שהתרחש דימום מדליות. חוסמי בטא מפחיתים את לחץ הדם במערכת השער, ואת הסיבוכים הנובעים מלחץ גבוה במערכת זו אצל חולים אלו. בנוסף, נראה כי חוסמי בטא מפחיתים את החדירות במעי, את מעבר החיידקים ואת הסיכון לפריטוניטיס חיידקי ספונטני.

על אף הממצאים הללו, בשנים האחרונות הטילו צוות החוקרים Serste ושות' בספק את התועלת שיש במתן חוסמי בטא לחולים עם צירוזיס סופני. החוקרים התבססו על ממצאים תצפיתיים לפיהם בחולים עם צירוזיס ומיימת רפרקטורית מתן חוסמי בטא לא סלקטיביים היה קשור בתמותה גבוהה יותר.
בשל ההמתנה הארוכה להשתלה, לשאלה האם חוסמי בטא משפרים או מחמירים פרוגנוזה בחולים עם מחלת כבד סופנית ומיימת הממתינים להשתלה יש משמעות רבה.

החוקרים ביצעו מחקר חד מרכזי, רטרוספקטיבי, בו הם בחנו רישומים של 322 חולים עם מיימת שהמתינו להשתלה בין השנים 2007-2011. 159 חולים קיבלו טיפול בחוסמי בטא לא סלקטיביים ו- 163 לא קיבלו. הקבוצות היו מתואמות מבחינת שלב המחלה, תדירות הקרצינומה הכבדית ומיימת רפרקטורית.
82 חולים מתו, 221 עברו השתלה ו- 19 הוצאו מרשימת ההמתנה. הזמן החציוני עד למוות היה 150 ימים ו- 54 ימים אצל חולים שקיבלו טיפול בחוסמי בטא לעומת אלו שלא בהתאמה. הטיפול בחוסמי בטא לא סלקטיביים הפחית את הסיכון לתמותה בכמחצית לעומת אלו שלא קיבלו טיפול.

החוקרים מסיקים שבחולים עם מחלת כבד סופנית ומיימת הממתינים להשתלה, מתן חוסמי בטא לא סלקטיביים לא רק שאינו מחמיר פרוגנוזה, כי אם משפר את הסיכוי לשרוד עד להשתלה. מתן חוסמי בטא לא סלקטיביים בחולים אלו, ולפי מחקר זה, הוא בטוח ומועיל לחולים עם מיימת המהווה סיבוך של מחלת כבד סופנית.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Leithead JA, Rajoriya N, Tehami N et al. Non-selective β-blockers are associated with improved survival in patients with ascites listed for liver transplantation. Gut. 2014; Published Online First, 3rd October. doi:10.1136/gutjnl-2013-306502

נושאים קשורים:  השתלת כבד,  חוסמי בטא,  מיימת,  צירוזיס,  מחלת כבד,  המתנה להשתלה,  מחקרים
תגובות