• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
ריתוקסימאב

רה-אקטיבציה של הפטיטיס B בעקבות טיפולי כימותרפיה ללימפומה

השראת רה-אקטיבציה של הפטיטיס B בעקבות כימותרפיה לטיפול בלימפומה אינה נדירה; ניטור סדיר וטיפול מהיר יכולים לאפשר שליטה במחלה

08.07.2014, 09:11

רה-אקטיבציה פטאלית של הפטיטיס B אצל חולי לימפומה שהחלימו מההפטיטיס (אנטיגן שטח הפנים [HBsAg] שלילי, נוגדנים חיוביים לאנטיגן הליבה [anti-HBc]) יכולה להתרחש, אולם השכיחות והחומרה אינם ידועים דיים.

צוות חוקרים מטייוואן עקב אחר 150 חולים, מאובחנים חדשים עם לימפומה, שהחלימו מהפטיטיס B ועמדו להתחיל טיפול כימותרפי מבוסס ריתוקסימאב (מבטרה; רוש) – CHOP (ציקלופוספמיד; אנדוקסן, דוקסורוביצין, וינקריסטין, פרדניזולון).

ה-DNA של HBV נבדק בהתחלה, בראשית כל מחזור טיפולי ובכל 4 שבועות למשך שנה לאחר סיום פרוטוקול הטיפול הכימותרפי. חולים שאצלם תועדה רה-אקטיבציה טופלו באנטקביר (ברקלוד; בריסטול-מאיירס) במינון 0.5 מ"ג ליום למשך 48 שבועות. רה-אקטיבציה הוגדרה כעלייה מעל פי 10 ב-DNA הוויראלי יחסית לערכי השפל. התלקחות של הפטיטיס הוגדרה כעלייה מעל פי 3 בערכי ALT שהגיעו למעל 100 יחידות בינלאומיות לליטר.

היארעות רה-אקטיבציה של הפטיטיס B היתה 10.4 ל-100 שנות אדם, והתלקחות אירעה ב- 6.4 ל- 100 שנות אדם. הפטיטיס חמורה (עליית ALT מעל פי 10 מהגבול העליון של הנורמה) התרחשה ב-4 חולים, על אף טיפול באנטקביר. לחולים עם התלקחות היתה היארעות גבוהה יותר משמעותית של הופעה מחודשת של אנטיגן שטח הפנים לאחר רה-אקטיבציה, יחסית לאלו שחוו רה-אקטיבציה ללא התלקחות (100% לעומת 28.5% בהתאמה; P=0.003).

החוקרים מסיקים על סמך מחקר זה, כי חולי לימפומה שהחלימו מהפטיטיס B עשויים לחוות רה-אקטיבציה בעקבות הטיפול הכימותרפי. ניטור סדיר באמצעות בדיקת DNA ויראלי, וטיפול אנטיוויראלי בהקדם, מאפשרים שליטה ברוב החולים. הופעה מחודשת של אנטיגן שטח הפנים הוא המנבא החשוב ביותר להתלקחות של הפטיטיס הקשורה ב-HBV.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:

Hsu C, Tsou H-H, Lin S-J, et al. Chemotherapy-induced hepatitis B reactivation in lymphoma patients with resolved HBV infection: A prospective study. Hepatology. 2014;59(6):2092-2100.

נושאים קשורים:  ריתוקסימאב,  HBsAg,  התלקחות,  CHOP,  הפטיטיס B,  כימותרפיה,  HBV,  לימפומה,  רה-אקטיבציה,  מחקרים
תגובות