• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
תזונה

צריכת בשר אדום בגיל הפוריות מעלה את הסיכון להופעת סרטן שד

ממצאים ממחקר ארוך-טווח מחזקים את הקשר שכבר נמצא, בין צריכת בשר אדום לסרטן שד; החלפת החלבון למקור אחר הורידה את הסיכון

17.06.2014, 09:02

צריכה מוגברת של חלבון עשויה להשפיע על הסיכון לסרטן שד דרך השפעה על פקטור הגדילה דמוי האינסולין-1 (Insulin Like GF 1), שיש לו תפקיד בגדילת רקמה ובהתפתחות גידולים. ממצאים ממעקב של 12 שנים ממחקר האחיות II הראו בעבר, כי יש קשר בין צריכת בשר אדום לבין הסיכון לסרטן שד אצל נשים בגיל הפוריות. עם זאת, מחקרים אחרים הראו תוצאות אחרות.

כעת, מפרסמים חוקרים ממצאים ממעקב ממושך יותר מתוך מחקר האחיות. שגם בדק את הקשר בין צריכת חלבונים אחרים לבין הסיכון לסרטן שד.

בסה"כ, קרוב ל-89,000 נשים מילאו שאלונים הנוגעים להרגלי התזונה שלהן בשנת 1991, ובאופן תקופתי אחת לכמה שנים. במשך כעשרים שנות מעקב, תועדו 2,830 מקרים של סרטן שד. ניתוח הממצאים העלה, כי צריכה מוגברת של בשר אדום העלתה את הסיכון לסרטן שד. לאחר התאמת משתנים, לנשים שהיו בחמישון העליון מבחינת צריכת בשר אדום (1.6 מנות ליום) היה סיכון של 22% יותר לחלות בסרטן שד יחסית לנשים מהחמישון התחתון (0.2 מנות ליום), הבדל מובהק סטטיסטית.

החלפה של מנת הגשה אחת ליום של בשר אדום בחלבון שמקורו בירקות, אגוזים, דגים, או עוף - הפחיתה את הסיכון לסרטן שד באופן כללי ובנשים בגיל הפוריות בפרט, באופן מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסכמים שמחקר זה מחזק ממצאים קודמים, שהצביעו על כך שצריכה מוגברת של בשר אדום בגיל הפוריות מעלה את הסיכון לסרטן שד בנשים. החלפה של מקור החלבון מבשר אדום לעוף, דגים, ירקות ואגוזים מפחיתה סיכון זה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Farvid MS, Cho E, Chen WY, et al. Dietary protein sources in early adulthood and breast cancer incidence: prospective cohort study. BMJ. 2014;348:g3437.

נושאים קשורים:  תזונה,  סרטן שד,  נשים,  בשר אדום,  חלבונים,  מחקר האחיות,  מחקרים
תגובות