• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

מחקר ישראלי-קנדי: על הרופאים להוות דוגמא אישית למטופליהם ברפואה מניעתית

כאשר הרופאים מבצעים באורח שיגרתי בדיקות סקר, ממוגרפיה, לחץ דם, המעי הגס - גם המטופלים הולכים בדרכם ונענים להמלצותיהם

כתב העת Canadian Medical Association Journa ) CMAJ) פירסם אתמול (יום ב') תוצאות מחקר משותף ישראלי-קנדי שבו הודגש כי מטופלים נוטים הרבה יותר להישמע להוראות הרופאים שלהם, כמו נטילת חיסונים או, מדידות יתר לחץ דם, בדיקות המעי הגס, ממוגרפיה ופעולות מומלצות אחרות הקשורות ברפואה מניעתית - כאשר הם יודעים שהרופאים עצמם מבצעים זאת.

על החלק הישראלי במחקר המשותף אחראים רופאי שירותי בריאות כללית ד"ר מיכל שני ופרופ' שלמה וינקר וכן יצחק דרזנר (MBBS) ואת הצד הקנדי ייצגה ד"ר אריקה פרנק מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת מחוז קולומביה הבריטית בוונקובר.

על הרופאים להוות דוגמא אישית (אילוסטרציה)

על הרופאים להוות דוגמא אישית (אילוסטרציה)

החוקרים בדקו דיווחים על סריקות ממוגרפיה, בדיקות לחץ דם, סריקות מעי גס, חיסוני שפעת עונתית ואחרים של 1488 רופאים וכמעט 1.9 מיליון מטופלים בגירים ב"כללית". התברר כי 49% מהמטופלים של רופאים שהתחסנו נגד שפעת אכן התחסנו בעצמם לעומת 43% של מטופלים שרופאיהם לא התחסנו.

פערים דומים נמצאו גם בהקשר לבדיקות ממוגרפיה, מדידת לחץ דם ופעולות אחרות והמסקנה היא שדוגמא אישית מצד הרופאים, היא משמעותית בהקשר הזה. "ההרגלים הבריאותיים של רופאים מהווים דוגמא חשובה. על הרופאים עצמם לשפר כמה מההרגלים הבריאותיים שלהם, בעיקר בנושאי מניעה כדי להשיג שיפור בבריאות מטופליהם", ציינה ד"ר פרנק שכתבה את דו"ח הסיכום של המחקר. מחבריו ממליצים שהנושא גם יקודם במסגרת לימודי הרפואה ובעת הכשרת רופאים צעירים בהתמחויות בבתי החולים.

הדיווח המלא ב-CMAJ

נושאים קשורים:  חדשות,  שירותי בריאות כללית,  בדיקות סקר,  פרופ' שלמה וינקר
תגובות
אנונימי/ת
14.12.2018, 11:12

היכן ניתן לקנות את המכשיר הזה ?