• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

לראשונה בישראל: הליך להסרת גידולים במקומות רגישים בכבד בוצע בהדסה

רופאי הדסה השתמשו בטכניקה החדשנית IRE של צריבת גידולים וגרורות במקומות בעייתיים בכבד

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם הודיע הבוקר (יום ג') כי ערך, לראשונה בישראל, הליך לטיפול בגידולים ממאירים בכבד במצבים קשים, שעד כה נחשבו חסרי תקווה. מדובר בטכניקה שפותחה בעולם בשנים האחרונות ומאפשרת צריבת גידולים וגרורות הנמצאים סמוך לכלי דם גדולים או לדרכי המרה הראשיות. החשש מפגיעה בכלי דם אלו מנעה עד כה מהחולים טיפול כירורגי או טיפול בשיטות המקובלות כגון RF, ורבים נאלצו להתמודד עם הידיעה "שאין יותר מה לעשות".

"הדסה" מסרה בהודעה לתקשורת כי בשיטה החדשה, הנקראת IREי(Irreversible Electroporation) ונערכת בהרדמה מלאה למשך מספר דקות, מכשיר דמוי גנרטור המחובר לאלקטרודות המגיעות גם לאזורים הרגישים ביותר בכבד, מעביר זרם חשמלי בתוך הגידול וכך גורם להרס התאים, שמתחיל באופן מיידי ונמשך עד 6 שעות. זאת, בניגוד לשיטת הצריבה המקובלת שלא אפשרה להגיע לאזורים המסובכים והמסוכנים.

סרטן כבד (אילוסטרציה)

סרטן כבד (אילוסטרציה)

את ההליך החדשני ביצע לפני כחודש צוות בראשות ד"ר מוחמד פרוג'ה, פרופסור נחום גולדברג וד"ר ליאת אפלבאום לחולה הראשון בישראל ונרשמה בו הצלחה יתרה.

ד"ר מוחמד פרוג'ה, מומחה בכירורגיה כללית ב"הדסה" עין כרם שהתמחה בשיטה זו, מסר כי
"השיטה חושפת תאים לפולסים קצרים של זרם ישיר במתח גבוה הפוגע באופן סלקטיבי בתאים הסרטניים, תוך כדי שימור רקמת החיבור מסביב, כלי הדם, דרכי המרה והעצבים. הדבר יוצר חורים מרובים בקרום התא, ומנגנון ההומוסטזיס של התא ניזוק באופן בלתי הפיך וכך מוביל למותו. ההבדל העיקרי בין שיטה זאת לטכניקות הוואבלציה האחרות הוא ש-IRE לא מייצרת חום או קור קיצוני, וכך אפשר להשתמש בה קרוב למבנים חשובים בלי לפגוע בהם".

נושאים קשורים:  חדשות,  כירורגיה,  IRE,  מוחמד פרוג'ה,  המרכז הרפואי "הדסה",  גידולי כבד
תגובות