• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
אימונולוגיה

Interleukin-2 כטיפול בווסקוליטיס הנגרמת HCV

טיפול בווסקוליטיס הנגרמת על-ידי נגיף HCV במינונים נמוכים של Interleukin-2 מגביר את פעילות תאי Treg ומביא לשיפור קליני. ייתכן שהטיפול יהיה יעיל גם במחלות אוטואימוניות אחרות

11.01.2012, 12:27

Interleukin-2 ידוע כבעל יכולת לשפעל תאי T בתנאי מעבדה, והוא משמש להגברת פעילותם של תאים אלו כחלק מטיפול בסרטן ובמחלות זיהומיות. אולם interleukin-2 גם מגביר את שרידותם ואת תפקודם של תאי Treg, אשר מדכאים את פעולתו האנטי-סרטנית. נראה כי interleukin-2 יעיל יותר בשפעול תאי Treg מאשר בשפעול effector T cells, שכן תאי Treg מגיבים למינונים נמוכים יותר שלו. לפיכך, מינונים נמוכים של interleukin-2 יכולים להיות חלק מטיפול אימונו-רגולטוריֿ שיכול להועיל במחלות שבהן זוהה חסר בתאי Treg. דוגמה למחלה כזו היא וסקוליטיס הנגרמת על-ידי נגיף HCV.

במקרים של דלקת כבד כרונית מסוג C יש מגוון רחב של סיבוכים מחוץ לכבד, הנגרמים ככל הנראה במנגנון אוטואימוני. אחד הסיבוכים השכיחים הוא קריו-גלובולינמיה – קריו-גלובולינים מזוהים ב-40%–60% מהנדבקים בנגיף HCV. כתוצאה מכך נגרמת ווסקוליטיס ב-5%–10% מאותם מקרים. המחלה מתבטאת בעיקר בעור, במפרקים, בעצבים הפריפריים ובכליות, וחומרתה נעה בין סימפטומים קלים בלבד (כגון פורפורה או כאבי פרקים) לבין מצבים מסכני חיים (גלומרולונפרטיס או וסקוליטיס מפושטת).

ראיות שונות תומכות בכך שמנגנון אוטואימוני מוביל למחלה, ככל הנראה כתוצאה מאינטראקציה בין נגיף HCV ללימפוציטים, המשפיעה על תפקודם ומביאה לשפעול של תאי B וייצור נוגדני IgM בעלי פעילות rheumatoid factor. במחלה זו נמצא מיעוט של תאי Treg. טיפול מוצלח במחלה הנגיפית המוביל לפינוי הנגיף מהדם מביא לריפוי הווסקוליטיס ולעלייה מחדש ברמות תאי Treg.

מחקר זה הוא מחקר פתוח בשלבי phase 1-phase 2a, לצורך הערכת הבטיחות והיעילות של טיפול בווסקוליטיס הנגרמת על-ידי נגיף HCV ואינה מגיבה לטיפול אנטי-ויראלי באמצעות מינונים נמוכים של interleukin-2.

המחקר כלל 10 משתתפים, מחציתם גברים, שגילם הממוצע 58.5 שנים. נכללו משתתפים הסובלים מדלקת כבד כרונית מסוג C (והנגיף HCV אותר בדמם) וכן מווסקוליטיס פעילה, שלא הגיבו או לא יכלו לקבל טיפול אנטי-ויראלי קונבנציונאלי או rituximab, ושלא קיבלו טיפול כזה בתקופה שטרם השתתפותם במחקר. לא נכללו משתתפים שסבלו משחמת הכבד, מזיהום בנגיף HBV או מסרטן או שטופלו בסטרואידים או בטיפול אימונו-סופרסיבי אחר ב-6 החודשים הקודמים.

הביטויים הקליניים של המחלה היו נוירופתיה פריפרית (אצל 8 משתתפים), פורפורה (8 משתתפים), astheniaי(6 משתתפים), כאבי פרקים (3 משתתפים) ומעורבות כלייתית (משתתף אחד).

המשתתפים טופלו ב-1.5 מיליון יחידות של Interleukin-2 ליום במשך חמישה ימים, ובהמשך טופלו בשלושה מחזורי טיפול נוספים של 5 ימים כל אחד במינון של 3 מיליון יחידות ליממה, בשבועות 3, 6, 9. הטיפול הוביל לעלייה ברמות תאי Treg במחזור הדם ובשיעור התאים האלו מתוך כלל התאים מסוג T. כמו כן נמצאו ירידה ברמת הקריוגלובולינים ועלייה ברמות C4.

אצל 8 מתוך 10 המטופלים נראה שיפור קליני – נגעי פורפורה וכאבי הפרקים חלפו בכל המשתתפים שסבלו מהם. התפקוד הכלייתי של המשתתף שסבל מפגיעה כלייתית השתפר. המשתתפים היחידים שאצלם לא נראה שיפור קליני היו 2 משתתפים שסבלו מנוירופתיה כסימפטום יחיד.

הטיפול נמצא בטוח למדי. לא נרשמו תופעות לוואי חמורות ולא נמצא שינוי ברמות תאי הדם השונים. תופעות הלוואי שנצפו היו asthenia, תגובה מקומית באתר ההזרקה, תסמונת דמויית שפעת, כאבי שרירים ועלייה בלחץ הדם. כל תופעות הלוואי היו חולפות.

החוקרים מסכמים כי הטיפול הוביל לעלייה ברמות תאי Treg בתגובה לטיפול ב-interleukin-2 במינון נמוך בקרב חולים במחלה אוטואימונית, וכן לתגובה קלינית וביולוגית. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לקבוע את צורת הטיפול היעילה ביותר, וכן על מנת לברר אם טיפול זה יוכל להיות יעיל גם למחלות נוספות בעלות מרכיבים אוטואימוניים או דלקתיים כגון טרשת עורקים או סוכרת נעורים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Saadoun et. al., Regulatory T-Cell Responses to Low-Dose Interleukin-2 in HCV-Induced Vasculitis, N Engl J Med. 2011 Dec 1;365(22):2067-77

נושאים קשורים:  אימונולוגיה,  מחלות אוטואימוניות,  interleukin 2,  תאי Treg,  וסקוליטיס,  HCV,  מחלת כבד כרונית C,  מחקרים
תגובות