• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
הפטיטיס

מנגנוני הפעולה של מעכבים שונים של p7 של HCV

מוטציות שונות מקנות לוירוס עמידות בפני מעכבים שונים של תעלת היונים p7. ניתוח מבני העלה שהקישור של מעכבים מקבוצה אחת מונע את פתיחת התעלה ב-pH נמוך, בעוד שהקישור של מעכבים מקבוצה אחרת מונע אוליגומריזציה של הפרוטומרים

04.07.2011, 11:37

תעלת היונים p7 של HCV היא בעלת תפקיד מרכזי בייצור ויריונים ולכן משמשת מולקולה זו מטרה לטיפולים אנטי-וירליים. הפעילות של תעלת יונים זו מעוכבת על-ידי כמה קבוצות של מולקולות קטנות, שנבדלות זו מזו מבחינה מבנית. בהעדר מידע מבני ברזולוציה גבוהה לא זוהו אתרי הקישור של המולקולות השונות, ומנגנוני הפעולה שלהן לא היו ברורים. גם יעילות הטיפול של החומרים מן הקבוצות השונות לא נקבעה די הצורך.

תרבית רקמה (אילוסטרציה)

תרבית רקמה (אילוסטרציה)

חוקרים מלידס זיהו מוטציות שמקנות לוירוס עמידות בפני המעכבים של תעלת היונים p7. המוטציה L20F הקנתה עמידות בפני אדמנטן והמוטציה F25A הקנתה עמידות בפני סוכרים אימנו-אלקיליים (IS). ניתוח מבני העלה שהקישור של מעכבים לאזור של L20 מונע את פתיחת התעלה ב-pH נמוך, בעוד שהקישור של מעכבים לאזור של F25 מונע אוליגומריזציה של הפרוטומרים.

אף לא אחת מן המוטציות פגעה משמעותית ביכולת של הוירוס בתרבית רקמה. עמידות בפני קבוצה אחת של מעכבים לא הקנתה עמידות בפני הקבוצה האחרת. שתי קבוצות המעכבים היו בעלות השפעה אדיטיבית כנגד HCV מגזע-הבר. לכן, נראה שצרופים של מעכבים של תעלת היונים p7 עשויים להיות בעתיד אמצעי נוסף בטיפול כנגד HCV.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

Resistance mutations define specific antiviral effects for inhibitors of the hepatitis C virus p7 ion channel: Foster T.L. et al., Hepatology. 2011 Jul; 54(1):79-90. doi: 10.1002/hep.24371.

נושאים קשורים:  הפטיטיס,  דלקת כבד נגיפית,  תעלת יונים,  אדמנטן,  מחקרים
תגובות