חדשות

האגודה למלחמה בסרטן מגיבה להודעת ה-WHO: יש להפעיל את עקרון הזהירות המונעת

צוות של ארגון הבריאות העולמי הודיע אמש כי הסכנה שבחשיפה לקרינה מהטלפונים הסלולאריים עשויה כנראה להיות שווה לזו של חומרי ההדברה, הבנזין והדי.די.טי המסרטנים

האגודה למלחמה בסרטן בישראל הגיבה הבוקר (יום ד') להודעת ה-WHO לפיה קיימת אפשרות שהטלפונים הסלולאריים עלולים לגרום לסרטן - ולפיכך יש לסווג את המכשירים הנפוצים הללו בקטגוריה B2 כלומר: "אפשרות קרצינוגנית לבני אדם כמו כימיקלים קוטלי חרקים, די.די.טי ובנזין". האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לציבור לנהוג לפי "עקרון הזהירות המונעת"' ולנקוט בשורה של אמצעי זהירות סבירים כדי לצמצם את רמת החשיפה לקרינה אלקטרומגנטית מטלפונים סלולאריים.

שימוש במכשיר סלולורי (אילוסטרציה)

שימוש במכשיר סלולרי (אילוסטרציה)

פאנל המומחים של ארגון הבריאות העולמי WHO שפרסם את הודעתו, מסר כי נסקרו על-ידו עשרות מחקרים שפורסמו עד כה. ההודעה פורסמה בליון, צרפת, בידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, המהווה חלק מארגון הבריאות העולמי. בראש WHO עומדת עתה ד"ר מרגרט צ'אן פונג פו-צון, בעבר שרת הבריאות של הונג-קונג.

יותר ממיליארד בני-אדם בעולם משתמשים כיום בטלפונים ניידים השולחים אותות לקולטנים באמצעות גלי רדיו. צורת השידור דומה ל- FM ומיקרוגלים. הקרינה המופצת באמצעות טלפונים סלולאריים איננה גורמת ישירות לפגיעה ב- DNA, בניגוד לקרינת רנטגן או UV מהשמש. ברמות גבוהות מאוד הם יכולים לגרום לחימום רקמות הגוף – אלא שאיננו גורם לפגיעה בתאים.

פאנל המומחים סקר את הקשר האפשרי שבין סרטן לקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מהמכשירים הסלולאריים, מיקרוגל ומכשירי מכ"ם. מאז 1990 קיימת מחלוקת בקרב המדענים בקשר לסכנה שבקרינה מהמכשירים הסלולאריים והניידים.

עתה הודיעו המומחים כי בניגוד לתוצאות של מחקר גדול קודם שפורסם אשתקד ולפיו לא נמצא קשר ברור בין טלפונים סלולאריים לסרטן – התעוררו בכל זאת סימני שאלה שהראו עתה כי ייתכן שקיים קשר בין השימוש הממושך והתדיר במכשירים לבי הופעת גליומה. אמנם מספר המקרים שבהם לקו אנשים בגליומה כה נמוך שלא אפשר להסיק מסקנות חד משמעיות – המלצת הפאנל היא לנקוט בזהירות בשימוש.
בנוסף, המחקר – כך נאמר בהודעת הפאנל - כלל גם אנשים שלקו בסרטן, אלא שהם לא זכרו במדויק מתי החלו להשתמש בטלפון הסלולארי. 30 מחקרים שונים נוספים שנערכו באירופה, ניו זילנד וארה"ב לא מצאו שכיחות גבוהה של שימוש בסלולארי בקרב אלה הסובלים מגידולים מוחיים.

מחקר שפרטיו פורסמו ב-2007 וכללו גם משתמשים וחוקרים בישראל מצא כי לאחר חמש שנות שימוש בטלפון נייד באותו צד של הראש נמצא סיכוי, גדול ב-34% מהרגיל ללקות בגידולים של בלוטות הרוק. ככל שעלה משך השימוש - כך עלה סיכון ללקות בגידולים.

המלצות לפי עקרון הזהירות המונעת שמציגה האגודה למלחמה בסרטן הן: צמצמו בשימוש הילדים בסלולארי, להעדיף שימוש בטלפון נייח (קווי), להשתמש ברמקול, דיבורית ואוזניה, לקצר במשך השיחות בטלפון הסלולארי, להרחיקו מהגוף בעת הדיבור, אין לשוחח במעלית ובאזורים בהם רמת הקליטה נמוכה, יש להעדיף דיבורית לא אלחוטית, אין לשאת טלפון סלולארי צמוד לגוף בחגורה או בכיס וגם לא תלוי בשרוך על הצוואר. יש מחקרים שהעלו אפשרות שהטכנולוגיה הזאת פוגעת בפוריות ויתכן שבעתיד יתגלה קשר לנזקים אחרים, יש להעדיף אנטנה חיצונית ברכב וגם נשלפת – ארוכה ככל האפשר.

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן ציינה כי מאחר שהשימוש בטלפונים הסלולאריים חדש יחסית יהיה צורך להמשיך ולעקוב אחר השפעותיה של טכנולוגיה זאת במיוחד לטווח הרחוק. פרק הזמן שבין החשיפה לבין התפתחות הסרטן במיוחד בגידולי מוח יכול להיות 40-10 שנה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  ארגון הבריאות העולמי,  האגודה למלחמה בסרטן,  קרינה סלולארית
תגובות