• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
HCV

שילוב של אומביטסביר, פריטפרביר, ריטונביר ודאסאבוביר יעיל בטיפול ב-HCV-1 בחולי דיאליזה

שילוב של אומביטסביר, פריטפרביר, ריטונביר (ויקירקס) ודאסאבוביר (אקסווירה), עם או ללא ריבאבירין, מביא לשיעורי תגובה אצל כל חולה דיאליזה עם HCV והוא בעל תופעות לוואי זניחות

20.04.2017, 09:22
מכונת דיאליזה, מחלת כליות (צילום: אילוסטרציה)

זיהום עם נגיף הפטיטיס Cי(HCV) נפוץ מאוד בקרב מטופלי דיאליזה והוא קשור לפרוגנוזה גרועה. טיפול עם אינטרפרון וריבאבירין (Ribavirin –י Copegus, Rebetol) נסבל בקושי וקיימים נתונים מעטים לגבי ההשפעה של תרופות אנטי-ויראליות חדשות ישירות (direct-acting antivirals - DAAs).

מחקר זה בחן את היעילות והבטיחות של טיפול עם אומביטסביר, פריטפרביר וריטונביר (Ombitasvir Paritaprevir Ritonavir - Veikirax) בשילוב עם דאסאבוביר (Dasabuvir – Exvieraי) (OBV+DSV/PTV/r), עם או ללא ריבאבירין, בקרב נשאי HCV שעוברים דיאליזה בשלושה בתי חולים.

במחקר רב-מרכזי זה בחנו החוקרים את המהלך הקליני של כל המטופלים שעברו דיאליזה והיו נשאי HCV אשר טופלו עם OBV+DSV/PTV/r בשלושה בתי חולים במדריד, ספרד. כל המטופלים שקיבלו את הטיפול המשולב עברו בדיקת אלסטוגרפיה (FibroScan®), בדיקת PCR להערכת הרנ"א הנגיפי וזיהוי גנוטיפ HCV.

35 מטופלים בגילאי 53.3 ± 8.9 שנים (68.6% גברים) עם גנוטיפ 1 או 4 של HCV טופלו עם OBV+DSV/PTV/r ו-17 קיבלו בנוסף לטיפול זה גם ריבאבירין. האטיולוגיה השכיחה ביותר לדיאליזה היתה מחלה גלומרולרית. תגובה נגיפית ממושכת הושגה על ידי 100% מהמטופלים.

תופעות הלוואי היו זניחות ואף אחד מהמטופלים לא הפסיק את הטיפול. תופעת הלוואי המשמעותית ביותר היתה אנמיה, אשר הביאה לעלייה ניכרת במינון תרופות המעודדות יצירת תאי דם אדומים. אנמיה היתה ניכרת יותר בקרב מטופלים שקיבלו ריבאבירין. עם זאת, אף מטופל לא נזקק לעירוי דם.

החוקרים סיכמו, כי שילוב תרופתי פומי של אומביטסביר, פריטפרביר, ריטונביר ודאסאבוביר, עם או ללא ריבאבירין, יעיל מאוד לטיפול ב-HCV בקרב מטופלי דיאליזה ומוביל לתופעות לוואי מינימליות. משטר זה מהווה צעד גדול בטיפול בהפטיטיס ויש לשער כי הוא יוביל גם לשיפור משמעותי בפרוגנוזה של מטופלים אלו.

מקור:
Abad S, Vega A, Hernández E, Mérida E, de Sequera P, Albalate M, Macías N, Milla M, López-Gómez JM. Universal Sustained Viral Response to the Combination of Ombitasvir/Paritaprevir/Ritonavir and Dasabuvir with/without Ribavirin in Patients on Hemodialysis Infected with Hepatitis C Virus Genotypes 1 and 4; Am J Nephrol. 2017 Jan 7;45(3):267-272. doi: 10.1159/000454819. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  HCV,  דיאליזה,  מחלת כליות והפטיטיס,  אינטרפרון,  ריבאבירין,  קופגוס,  רבטול,  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  אומביטסביר,  פריטפרביר,  ריטונביר,  ויקירקס,  דאסאבוביר,  אקסווירה,  אלסטוגרפיה,  HCV גנוטיפ 1,  HCV גנוטיפ 4,  אנמיה,  הפטיטיס C,  מחקרים
תגובות