• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
הפטיטיס C

טיפול ב-Elbasvir-Grazoprevir בחולי HCV מזריקי סמים המקבלים טיפול אגוניסטי לאופיואידים

מטופלים עם זיהום בהפטיטיס C שמקבלים טיפול אגוניסטי לאופיואידים ושטופלו ב-Elbasvir-Grazoprevir היו בעלי שיעור גבוה של SVR12, ללא קשר לשימוש מקביל בסמים

11.08.2016, 09:07
התמכרות (אילוסטרציה)
התמכרות (אילוסטרציה)

זיהום בהפטיטיס C נפוץ בקרב משתמשים בסמים באמצעות הזרקה. מחקר חדש בדק את הטיפול ב-Elbasvir-Grazoprevir נגד הפטיטיס C בקרב מזריקי סמים.

המחקר, מחקר אקראי, מבוקר פלצבו, כפול סמיות, התקיים באוסטרליה, קנדה, צרפת, גרמניה, ישראל, הולנד, ניו זילנד, נורבגיה, ספרד, טאיוואן, בריטניה וארה"ב.

המחקר כלל 301 מטופלים שלא קיבלו טיפול קודם, ושסבלו מזיהום כרוני בהפטיטיס C מגנוטיפים 1, 4 או 6. המטופלים היו בעלי לפחות 80% היענות לביקורים לקבלת טיפול אגוניסטי לאופיואידים.

המטופלים חולקו לשתי קבוצות, קבוצת הטיפול המיידי שקיבלה Elbasvir-יGrazoprevir במשך 12 שבועות וקבוצת הטיפול הדחוי, שקיבלה פלצבו למשך 12 שבועות, הפסקת טיפול למשך 4 שבועות, ואז טיפול בתוויות פתוחה ב-Elbasvir-Grazoprevir למשך 12 שבועות.

התוצא הראשוני שנמדד היה תגובה וירולוגית ממושכת (SVRי, Sustained Virologic Response) למשך 12 שבועות (SVR12), שהוערכה בנפרד עבור קבוצת הטיפול המיידי וקבוצת הטיפול הדחוי. תוצאים נוספים שנמדדו כללו SVR24, חזרה ויראלית או הדבקה חוזרת ותופעות לוואי.

שיעור ה-SVR12 היה 91.5% (95%CIי86.8-95.0) בקבוצת הטיפול המיידי ו-89.5% (95%CIי81.5-94.8) בשלב האקטיבי בקבוצת הטיפול הדחוי. שימוש בסמים בבסיס ובמהלך הטיפול לא השפיע על SVR12 או על היענות לטיפול האנטי-ויראלי.

בקרב 18 מטופלים עם חזרה ויראלית לאחר הטיפול במהלך 24 שבועות מעקב, 6 סבלו ככל הנראה מהדבקה חוזרת. כאשר מקרי ההדבקה החוזרת הוערכו כמגיבים, SVR12 היה 94.0% (95%CIי89.8-96.9) בקבוצת הטיפול המיידי.

מטופל אחד בקבוצת הטיפול המיידי (1 מתוך 201) ומטופל אחד בשלב הפלצבו בקבוצת הטיפול הדחוי (1 מתוך 100) הפסיקו את הטיפול בשל תופעות לוואי.

החוקרים הדגישו, כי אין להכליל ממצאי מחקר זה על מזריקי סמים שאינם מקבלים טיפול אגוניסטי לאופיואידים או למטופלים עם זיהום בגנוטיפ 3, זן נפוץ בקרב מזרקי סמים.

מסקנת החוקרים היתה כי מטופלים עם זיהום בווירוס ההפטיטיס C שמקבלים טיפול אגוניסטי לאופיואידים ומטופלים ב-Elbasvir-Grazoprevir היו בעלי שיעור גבוה של SVR12, ללא קשר לשימוש מקביל בסמים. תוצאות אלו תומכות בהסרת שימוש בסמים כמחסום לקבלת טיפול ללא Interferon להפטיטיס C, במטופלים המקבלים טיפול אגוניסטי לאופיואידים.

מקור:
Dore GJ, Altice F, Litwin AH, Dalgard O, Gane EJ, Shibolet O, et al. Elbasvir–Grazoprevir to Treat Hepatitis C Virus Infection in Persons Receiving Opioid Agonist Therapy: A Randomized Trial. Ann Intern Med. [Epub ahead of print 9 August 2016] doi:10.7326/M16-0816

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  Elbasvir-Grazoprevir,  Elbasvir,  Grazoprevir,  משתמשי סמים,  HCV,  אופיואידים,  מחקרים
תגובות