• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

"לרופאי קופות החולים יש חלון הזדמנות ייחודי לאיתור ואבחון נשאי HCV"

כך אמרה ד"ר מיכל כהן-נפתלי, רופאה בכירה במכון הכבד במרכז הרפואי "בילינסון" שלקחה חלק בתכנית של קופת חולים "לאומית" לאיתור וטיפול בנשאי הפטיטיס C בעזרת התרופות החדשות Viekirax + Exviera

HCV, הפטיטיס C, דלקת כבד (צילום: אילוסטרציה)

"לספקי הטיפול הרפואי הראשוני – ובישראל מדובר ברופאי קופות החולים – יש חלון הזדמנות ייחודי לשם איתור ואבחון אנשים עם HCV (הפטיטיס C), כדי להפנות אותם לקבלת טיפול עוד לפני שמתפתחת אצלם צירוזיס (צמקת כבד) על סיבוכיה השונים"; כך מדגישה ד"ר מיכל כהן-נפתלי, רופאה בכירה במכון הכבד במרכז הרפואי "בילינסון" ובקופת חולים "לאומית".

ד"ר כהן-נפתלי הציגה בחודש אפריל השנה בכנס הכבד הבינלאומי (EASL), שנערך בברצלונה, פוסטר על עבודת המחקר שלה. למחקר שותפים גם ד"ר אנדריי ויטמן מקופת חולים "לאומית", נתן קהאן מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב ופרופ’ רן טור-כספא ממכון הכבד ב"בילינסון" והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן.

כותרת פוסט המחקר היא:  AN INTERIM ANALYSIS OF A NATIONAL PROGRAM FOR TREATING HEPATITIS C WITH NOVEL ANTIVIRAL AGENTS. מדובר בתכנית איסוף נתונים על חולי הפטיטיס C מקופת חולים לאומית, שטופלו בשנת 2015 בויקיראקס ואקסוירה. על פי הממצאים, ב-98.4% מהחולים נצפתה sustained virological responseי 12 שבועות מתום הטיפול. הממצאים צוינו על ידי באי הכנס הבינלאומי כמרשימים ביותר.

ד"ר מיכל כהן (צילום: פרטי)

ד"ר מיכל כהן (צילום: פרטי)

מה שמייחד את הפרויקט הזה, אמרה ד"ר כהן בשיחה מיוחדת עם "דוקטורס אונלי", הוא המהלך הייחודי שננקט ב"לאומית", בו נבנתה מערכת לאיתור מטופלים נשאי ה-HCV, שרבים מהם אף לא היו מודעים למצבם. הם קיבלו הסבר מותאם והופנו לקבלת הטיפול התרופתי החדש ב-
Viekirax + Exviera על-פי פרוטוקול הטיפול של חברת AbbVie. המטרה היתה להשיג, תודות להיענות החולים לקבלתו, אחוזי ריפוי גבוהים.

המהלך של קופת חולים "לאומית", אותו יזמו ד"ר ויטמן ונתן קהאן החל ב-2014. זוהו בו כל החולים עם HCV שעמדו בקריטריונים: חולים שלא טופלו, או שטיפול קודם בהם נכשל.

איתור המטופלים נעשה בפניה אליהם על-ידי מזכירות הקופה. הם זומנו לבדיקות ועל סמך התוצאות הופנו לרופא. ניתנה להם זמינות גבוהה לביקור אצל הרופאי. "11 נציגי הקופה יצרו את הקשר הראשוני עם החולים והיפנו אותם לרופאים-מומחים למחלות כבד. המעקב אחר החולים כלל גם מעקב אחר ההיענות שלהם לבקר, בביקורים תקופתיים, אצל הרופאים, מעקב אחר נטילת התרופות שנרשמו להם, ובדיקות דם תקופתיות", אמרה ד"ר כהן.

331 אנשים התאימו לקריטריונים לקבלת הטיפול: מחלתם היתה HCV גנוטיפ 1 שלב 3 או 4. מבין אלו, 172 נכנסו לטיפול מלא. 93 מהם היו גברים ו-74 נשים. הגיל החציוני עמד על 58.3 שנים. 71 מהם היו במצב של פיברוזיס דרגה 3 ו-101 בדרגה 4. הטיפול נמשך 24-12 שבועות בהתאם למחלת החולה. 162 השלימו את הטיפול.

"שיעור היענות החולים בעת שהצגתי את נתוני הביניים של המחקר הקליני, בכנס, היה אז 52%, כאשר שיעור ההיעלמות של הנגיף אצל אותם המטופלים, הגיע ליותר מ-98%. ממש ריפוי מלא" אמרה ד"ר כהן, "אבל מאז אפריל, שיעור ההיענות בפרויקט הזה עומד כבר על מעל ל-70%".

לדבריה, "המהלך שננקט על-ידי הקופה, הדרך להגיע לחולים באופן יזום, לשכנעם לקבל את הטיפול ובהמשך המעקב אחר ביצוע ההמלצות הטיפוליות - היא העניין המשמעותי שתרם להצלחת הטיפול ולהבראת החולים".

עוד ציינה ד"ר כהן, כי הטיפול התרופתי החדיש הוכיח את האפקטיביות שלו ברמה גבוהה. תופעות הלוואי היו מעטות. הוא מומלץ לכל חולי HCV כרוני, העומדים בקריטריונים.

"צריך לזכור", אמרה ד"ר כהן, "שכאשר מדובר בחולי HCV יש גם מחסומים שעליהם צריכים גורמי הרפואה להתגבר. בדרך כלל אלו חולים א-סימפטומטיים. בדרך כלל הם אינם מודעים לגורמי הסיכון למחלה. דוגמא טובה לכך הם נתונים שיש לנו מארה"ב: מעריכים כי ישנם 3.9-2.7 מיליון נשאים, כאשר אצל 50% מהם הנגיף זוהה ואובחן. מתוכם 38-32% מופנים לקבלת הטיפול ו-רק 11-7% בלבד אכן טופלו, תרופתית.

"לכן הדגשתי את חשיבות הרופא הראשוני, בקהילה, כמוביל מרכזי ב'חלון ההזדמנות' שיש לנו כדי לאבחן ובהמשך להפנות ולטפל באותם חולים, במיוחד שניתן כמעט לרפא אותם באופן מלא", ציינה.

נושאים קשורים:  חדשות,  HCV,  הפטיטיס C,  Viekirax + Exviera,  ד"ר מיכל כהן-נפתלי,  כבד,  קופת חולים לאומית,  כנס EASL
תגובות