• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

שיטה מתקדמת להובלת תרופות לטיפול ישיר בסרטן הקיבה פותחה ב"טכניון"

במסגרת השיטה, התרופות בשילוב חומר נוגד-עמידות יסופקו בשתייה על ידי אריזתן בבטא-קזאין המאפשר כליאה של חומרים שאינם מסיסים במים ועיכול יעיל בקיבה

הדוקטורנטית מאיה בר-זאב (צילום: "הטכניון")

מחקר שנערך בטכניון ושפורסם באחרונה בכתב העת Oncotarget מציג טכנולוגיה חדשנית העשויה להוביל לטיפול עתידי בסרטן הקיבה. הטיפול החדש מבוסס על פלטפורמת הובלה שפותחה במכון לננו-טכנולוגיה בטכניון, עליה יסופק שילוב של תרופות אנטי-סרטניות עם חומר נוגד-עמידות, המבטל את עמידותו של הגידול לתרופות.

איור המציג את השיטה החדשה:
1

הטכנולוגיה החדשנית פותחה במסגרת עבודת דוקטורט של מאיה בר-זאב בהנחיה משותפת של פרופ’ יואב ליבני מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון ופרופ’ יהודה אסרף, דיקן הפקולטה לביולוגיה וראש המעבדה לחקר הסרטן.

הטיפול החדשני יינתן, כך מוצע, בשתייה ולא בהזרקה לווריד. כך יוכל החולה ליטול את הטיפול בעצמו ובביתו. בכך ייחסכו מהמטופלים חולי הסרטן הידבקויות מיותרות בזיהומים של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, הנפוצים בבתי חולים, משום שמערכת החיסון שלהם חלשה ממילא.

פרופ יואב ליבני (צילום: "הטכניון")

פרופ יואב ליבני (צילום: "הטכניון")

פלטפורמת ההובלה הייחודית שפותחה כוללת את אריזת התרופה בבטא-קזאין (Beta-casein). קזאינים הם החלבונים העיקריים המצויים בחלב במבנים המכונים "מיצלות" (Micelles). תפקידן הטבעי של מיצלות הקזאין הוא העברת סידן, זרחן וחלבון מהאם לתינוק, דרך חלב האם. לבטא-קזאין מבנה מרחבי ייחודי המקנה לו שתי תכונות חיוניות: יכולת כליאה של חומרים שאינם מסיסים במים (חומרים הידרופוביים) ועיכול יעיל בקיבה.

במחקרים קודמים שבוצעו במעבדתו של פרופ’ ליבני הוצג לראשונה הפוטנציאל של מיצלות הקזאין להובלה אוראלית של ויטמינים ותרופות שאינם מסיסי-מים. בסדרת מחקרים משותפים עם פרופ’ אסרף נחקר הבטא-קזאין ככלי הובלה ננו-מטרי לתרופות כימותרפיות אנטי-סרטניות.

מאחר שפלטפורמה זאת מובילה ביעילות את התרופה אל הקיבה - ושם משחררת אותה - מעריכים החוקרים שהיא תהיה יעילה במיוחד בעת טיפול במחלות קיבה ובפרט בסרטן הקיבה, אחד מסוגי הסרטן האלימים והקטלניים ביותר.

פרופ' יהודה אסרף (צילום: "הטכניון")

פרופ' יהודה אסרף (צילום: "הטכניון")

הממצאים הנוכחיים מבוססים על שורה של ניסויי מעבדה מוצלחים שבהם הוכחה יעילות המערכת בתאי סרטן קיבה אנושיים שעמידים לתרופות.
כעת עומדת קבוצת המחקר לבחון את יעילותה של המערכת בניסויים בחיות מעבדה. על פי ההשערה, השילוב בין התרופות האנטי-סרטניות לנוגדי-העמידות על גבי הפלטפורמה הננו-מטרית החדשנית, צפוי להשיג בעתיד שיפור ניכר ביעילות הטיפול בסרטן הקיבה, לרבות בתאים שפיתחו עמידות נגד ספקטרום רחב של תרופות אנטי-סרטניות.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן קיבה,  הטכניון,  תרופות אנטי-סרטניות,  חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה
תגובות