• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

פרופ' רוברט בראון: "התוצאות שהציג פרופ' צוקרמן משקפות תוצאות טיפול שמשתוות ואף עוקפות את אלו ממרבית המחקרים הקליניים"

שתי עבודות ישראליות, של פרופ' אלי צוקרמן ושל ד"ר מיכל כהן, המאגדות תוצאות יוצאות דופן בטיפול בחולי הפטיטיס סי באמצעות ויקיראקס אקסוירה במהלך שנת 2015, הוצגו לאחרונה בכנס הEASL היוקרתי וזכו לתשבוחות

HCV, הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

בכנס ה-EASL (הקונגרס השנתי של האיגוד האירופי לחקר הכבד) שנערך באפריל בברצלונה הוצגו שתי עבודות מרשימות של חוקרים ישראלים שזכו לתשבוחות ועניין רב. העבודות הישראליות מאגדות תוצאות יוצאות דופן בטיפול בחולי הפטיטיס סי באמצעות ויקיראקס אקסוירה במהלך שנת 2015.

פרופ' אלי צוקרמן, מהמרכז הרפואי "כרמל" הציג את עבודתו (THE REAL-WORLD ISRAELI EXPERIENCE OF TREATING CHRONIC HEPATITIS C, GENOTYPE 1 PATIENTS WITH ADVANCED FIBROSIS WITH PARITAPREVIR/RITONAVIR/OMBITASVIR, DASABUVIR WITH (OR WITHOUT RIBAVIRIN: A LARGE MULTI-CENTER COHORT)
באולם המליאה המרכזי.

פרופ' רוברט בראון מאוניברסיטת "קורנל" (צילום: פרטי)

פרופ' רוברט בראון מאוניברסיטת "קורנל" (צילום: פרטי)

עבודה זו מרכזת עבודה שנעשתה במהלך 2015 ב-12 מרכזים רפואיים ברחבי הארץ, שאספו ועקבו אחר תוצאות הטיפול בחולי הפטיטיס סי מגנוטיפ 1 עם ויקיראקס אקסוירה. פרופ' צוקרמן מראה בעבודתו, כי בקבוצת
modified intention to treatי - 99% מהחולים הגיעו ל-
sustained virological responseי12 שבועות מתום הטיפול. זהו המדד בו משתמשים בכדי למדוד ריפוי מהוירוס.

עבודה זו יוצאת דופן בהיקף החולים שבוצע עליהם מעקב ובאיכות הנתונים. המידע הוצג גם בסימפוזיון שערכה חברת "אבווי", יצרנית התכשיר, בהמשך אותו יום בנוכחות קהל רב.

בגלריית הפוסטרים הוצג פוסטר (AN INTERIM ANALYSIS OF A NATIONAL PROGRAM FOR TREATING HEPATITIS C WITH NOVEL ANTIVIRAL AGENTS) על ידי ד"ר מיכל כהן מהמרכז רפואי "רבין" ומקופת חולים "לאומית". מדובר באיסוף נתונים של חולי הפטיטיס מ"לאומית" שטופלו בשנת 2015 בויקיראקס אקסוירה. על פי הממצאים, ב-98.4% מהחולים נצפתה sustained virological responseי 12 שבועות מתום הטיפול.

לכנס הגיעו השנה למעלה מעשרת אלפים רופאים מומחי כבד ומאות עיתונאים מרחבי העולם. בין הרופאים הבכירים שהשתתפו בכנס היה פרופ' רוברט בראון, מבכירי מומחי הכבד בעולם, מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קורנל, שהחמיא למחקר הישראלי.

לדבריו, "הניסיון של פרופ' צוקרמן בטיפול בתנאי אמת בישראל בחולי הפטיטיס C כרוני, גנוטיפ 1 עם פיברוזיס מתקדם באמצעות פריטפרביר/ריטונביר/אומביטסביר, דסבוביר עם או ללא ריבאבירין, הינו ניסיון מרשים, הוא משקף ניסיון גדול, רב-מרכזי, של 661 מטופלים עם פיברוזיס מתקדם. הרוב הגדול סבל מצירוזיס, ולמרות שהיה מפוצה, הם סבלו מסימנים ברורים של מחלת כבד עם דליות, טרומבוציטופניה מתחת 90 אלף ואלבומין של פחות מ-3.5 ב 25-30% ו-MELD מעל 10 ב-10%, ולכן הרבה מטופלים מילאו את קריטריוני CUPIC לתגובה ירודה ורעילות מוגברת עם טיפולים קודמים מבוססי פרוטאזה".

לפי בראון, התוצאות מהמחקר הישראלי מרשימות "לא רק בהיבט של SVR גבוה אלא גם במונחים של היכולת שלהן לבצע סקר ולספק תוצאות טיפול שמשתוות או אף עוקפות את התוצאות ממרבית המחקרים הקליניים עד כה".

הוא הוסיף, "לדעתי, בשילוב עם סקר ל-HCV, ממצאים אלו מעודדים מאוד את המאמצים להכחיד הפטיטיס C בישראל. תוצאות אלו מוסיפות למידע הקיים לגבי שיעורי ה-SVR והבטיחות בטיפול הידועים ממחקרים קליניים, ושטיפול בצירוזיס מפוצה במשטר טיפולי מבוסס פריטפרביר מספק שיעורים גבוהים של בטיחות ויעילות".

נושאים קשורים:  חדשות,  SVR,  הפטיטיס C,  HCV,  פרופ' אלי צוקרמן,  כנס EASL,  ויקיראקס אקסוירה
תגובות