• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

מחקר מצא שיפור בתפקוד קוגניטיבי וחברתי בקרב מי שעברו ניתוח לקיצור קיבה

המחקר הוצג בכנס השנתי של איגוד הפסיכיאטרים שנערך בחודש שעבר באטלנטה; פרופ' אנדרי קידר: המחקר מראה שניתוח בריאטרי "מלווה בשיפור משמעותי באיכות חיים, בבריאות מנטלית ותיפקוד נוירוקוגניטיבי, במיוחד בקרב אלו שמצבם החברתי נמוך מלכתחילה"

קיצור קיבה (אילוסטרציה)
קיבה (אילוסטרציה)

חולים שעוברים ניתוח בריאטרי בשל השמנה חולנית חווים שיפור בתפקוד קוגניטיבי וחברתי; כך העלה מחקר שהוצג בכנס שנתי ה-169 של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי, שנערך באטלנטה בחודש שעבר (מאי 2016).

פרופ' אנדרי קידר, מנהל יחידה לכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי "בילינסון", התייחס לתוצאות המחקר, ואמר כי הוא מראה ש"חולים שעוברים ניתוח בריאטרי חווים לא רק ירידה משמעותית במשקל ובמחלות המטבוליות הנלוות להשמנה, כגון סוכרת ולחץ דם גבוה, אלא גם שיפור משמעותי באיכות חיים, בבריאות מנטלית ותיפקוד נוירוקוגניטיבי, במיוחד בקרב אלו שמצבם החברתי נמוך מלכתחילה".

פרופ' אנדרי קידר (צילום: פרטי)

פרופ' אנדרי קידר (צילום: פרטי)

השמנה חולנית מלווה בעליית השכיחות של דמנציה בקרב מבוגרים. מחקרים העלו כי מי שסובל מהשמנת יתר חולנית מצוי בסיכון גבוה ב-300% לפתח דמנציה, לעומת מי שמשקלם תקין.

החוקרים מאחורי המחקר הנוכחי, מאוניברסיטת טורונטו בקנדה, אספו את כל המחקרים שפורסמו בין 1990 ל-2015 לפי מלות המפתח "כירוריגה בריאטרית" ו"קוגניציה". החוקרים בחרו את המחקרים שהשתמשו בכלים נוירוקוגניטיביים להערכת המנותחים לפני ואחרי הניתוח. רק מחקרים עם מספר הנבדקים העולה על עשרה נכללו, ומשך המעקב היה בין 12 ל-36 חודשים. 10 מחקרים נכללו באנליזה.

המישורים (neurocognitive domains) שנבדקו כללו קשב וריכוז, ביצוע הוראות, זיכרון, ושפה. בכל עשרה המחקרים דווח על שיפור סיגניפיקנטי מבחינה סטטיסטית (p<0.05) בלפחות תפקוד נוירוקוגניטיבי אחד. כל העשרה דיווחו על שיפור זיכרון, ארבעה דיווחו על שיפור קשב, ריכוז וביצוע הוראות, ושניים דיווחו על שיפור ביכולת שפה.

בעבודה אחת נבדקה ההשפעה של שינוי האדיפוקינים על התפקוד, ונראה כי הירידה בלפטין והעלייה בגרלין עמדו בקורלציה עם השיפור בקשב וריכוז.

לפי הערכות חוקרים, לטיפול בהשמנת יתר ומניעתה כבר מגיל צעיר עשויה להיות השפעה משמעותית בשיפור התפקוד החברתי והקטנת שיעורי החולים בדמנציה ואלצהיימר. המושג "דמנציה" מתאר קבוצת מחלות המשפיעות על תפקוד המוח ובאות לידי ביטוי באובדן זיכרון, שינויים התנהגותיים ובעיות בתקשורת. דמנציה היא מחלה פרוגרסיבית, אשר תסמיניה הולכים ומחריפים, בהדרגה עם הזמן.

"המחקר הנוכחי מדגיש את חשיבות הטיפול בהשמנה גם באנשים שרמת התפקוד החברתי והקוגניטיבי שלהם נמוכה", הוסיף פרופ' קידר, "משום שסביר להניח כי הפגיעה המוחית תלויה גם במשך החשיפה למחלת ההשמנה. הטיפול בחולים אלה מהווה נטל קשה על מערכת הבריאות, והעלייה בתוחלת החיים לצד העלייה בשיעורי ההשמנה עשויים להביא לגידול משמעותי במספר הלוקים במחלה".

נושאים קשורים:  חדשות,  קיצור קיבה,  ניתוח בריאטרי,  תפקוד חברתי,  תפקוד קוגניטיבי
תגובות